BE
NEWS | 1 August 2019

Around the World: WheelsOnRoadHoles - Part 4

De Okanagan Valley

Na onze dagen in de nationale parken rijden we naar het westen richting Vancouver. Maar voordat we daar aankomen, moeten we eerst de Okanagan Valley oversteken. Ik ontdekte de Okanagan Valley een paar zomers geleden toen ik met de familie van Kassi een roadtrip maakte en het veroverde meteen mijn hart.

Om de vallei te bereiken, volgen we eerst de Trans-Canada snelweg door Glacier National Park voordat we Revelstoke bereiken. Hier vind ik eindelijk een touw om aan het zadel van ‘Chaton’ te bevestigen en mijn tassen te repareren. Tot nu toe was ik bezig met het repareren van de riemen aan het zadel en welk deel van de fiets ik ook kon vinden. Met ongewenste resultaten tot gevolg…. Maar met dit nieuwe touw, dat om het zadel heen gaat, denk ik dat ik eindelijk een passende oplossing heb gevonden.

Deze stop in Revelstoke is ook de gelegenheid om een alternatieve weg te vinden om Vernon te bereiken. Ook dit is iets wat we graag doen aan het reizen met een motor. Mensen staan gemakkelijk open voor ons en geven ons altijd graag tips over plekken in de omgeving om te zien en te bezoeken. In dit geval moeten we de Hwy 23 en dan 6 nemen, rijdend langs de meren en helemaal naar Nakusp, in plaats van de Trans-Canada snelweg te nemen. Hoewel dit onze reis verlengt, volgen we dit advies graag op.

We zijn bijna alleen op de snelweg 23, eerst langs de bergen omhoog en dan langs het water naar beneden. We moeten twee veerboten nemen, omdat de weg steeds van kant van het meer wisselt. Het water verschijnt en verdwijnt uit ons zicht als de weg bochten maakt en de omgeving is adembenemend.

Snelweg 6, die we met de tweede boot bereiken, is een droom die voor elke motorrijder in vervulling gaat: bochten zonder einde. Naarmate de bochten elkaar volgen, begint het landschap te veranderen, bergen en bossen, waardoor je het gevoel krijgt dat je in het midden van nergens anders bent, in velden verandert. We zijn aangekomen in de Okanagan Valley, waar we een paar dagen bij Jo en Rick zullen verblijven zodat ik deze prachtige regio aan Papa kan laten zien.

De volgende dag vertrekken we langs Kalamalka Lake om de Kangaroo Farm in Lake Country te bezoeken. De boerderij is in de jaren tachtig opgericht om kangoeroes en wallaby’s uit Nieuw-Zeeland te redden die anders gedood zouden zijn.

Onze volgende stop leidt ons hoog in de heuvels. De Okanagan-vallei is beroemd om zijn wijnproductie en herbergt bijna 200 wijngaarden. U kunt bij de meeste van hen stoppen en uw weg proberen te zoeken door de verschillende oogstjaren: knapperig wit, fruitige rosé’s en rijke rode wijnen. Papa zal me haten voor al die flessen die we op de motor moeten binden! Enkele van onze favorieten: Intrigue Wines, Arrowleaf en Grey Monk.

De laatste plaatsen die we moeten bezoeken zijn de fruitteeltbedrijven rond Vernon. Want dit is de andere bijzonderheid van de Okanagan Valley. Het produceert een aantal van de beste vruchten van Canada! De weg leidt ons naar Planet Bee wat voor heerlijke honing zorgt en naar Davison Orchards. Als je de kans krijgt, zorg er dan voor dat je hun perziktaart proeft!

Hoezeer we ook van onze tijd hier in de Okanagan Valley houden, we moeten verder naar Vancouver. Ook hier kiezen we ervoor om de schilderachtige weg te volgen, langs de verschillende meren, in plaats van de Trans-Canada Highway te nemen. Hierdoor gaan we bijna helemaal naar het zuiden tot aan de Amerikaanse grens, voordat we de snelweg 3 naar het westen richting de kust nemen.

Tot nu toe hebben we ongeveer 4.000 km afgelegd met beide motoren. Chaton loopt soepel en is dol op de bochten in de weg. Maar die ochtend merk ik dat de ketting vrij los begint te lopen. Tijd voor wat aanspanning. Gelukkig is er een reparatiewerkplaats naast ons motel. Want, raad eens wat, ik ben natuurlijk vergeten om het juiste gereedschap in te pakken om de ketting van Chaton aan te spannen. De mensen daar lenen ons hun gereedschap en na een paar draaibeurten zijn we weer klaar om te vertrekken!

All Episodes:

Part 7: Idaho & Montana, the Lewis & Clark Highway to Denver
Part 8: Denver
Part 9: Kansas City

Make sure to follow Joanne and her Dad on her route: